آیا فرگشت همان تکامل است؟!

17 September 2012

این نوشته پاسخی است برای  (کیوان خان) . . . دوست بزرگواری که با یک تولرانس مثال زدنی موضوعات مختلف رو پیگیری میکنند …،البته پاسخ نیست ( منه جوات چیکاره حسن مملکتم که بخوام پاسخ بدم) یه جور گفتگو هست ،شایدم گپ زدن ، نمی دونم از چه واژه ایی استفاده  کنم.(بالاخره یه نفر پیدا شده که به حرف ما فقیر بیچاره ها گوش بده )

از ایشون سپاسگذارم که با  نوشتن کامنت ،فرصت هایی  برای نوشتن از آنچه که هست و  نیست به وجود می آورند ، چیزهایی که می تواند “برای توضیح بسیاری از پیچیدگی های رفتار اجتماعی و علوم انسانی” مورد استفاده قرار بگیرد.

*         *         *

“نگره= نظریه” . . . یکی از آرزوهام پالایش و پاکیزه شدن زبان گفتاری و نوشتاری فارسی هست ،چیزی که فکر می کنم بعید تر از وجود مهدی باشه . . . از این واژه که معرفی کردید در آینده به جای “نظریه” استفاده می کنم

و اما ….  ،من فکر می کنم عرب ها  واژه ی “اِوُلُشِن” را بهتر از ما فارسی زبانان لمس و  معادل سازی کردن و  به جای واژه “تکامل” از “تطور” استفاده کردند.

واژه ی “تکامل” بارِ اخلاقیِ مثبت داره . از کامل شدن از تکمیل شدن و از بهتر شدن صحبت میکنه و حتا به یک نقطه ی ایده ئآل نظر داره. جایی که “تکامل” به “کامل” و “تکمیل” شدن و پایان پروژه میرسه. . . در حالی که “اِوُلُشِن” از “گونه گون” شدن یا از “حالتی” به “حالتی” دیگر رسیدن صحبت میکنه.

برای نمونه:

آب به بخار تبدیل میشه

بخار به ابر تبدیل میشه

ابر به باران تبدیل میشه

باران روی زمین یا زیر زمین جاری و ذخیره میشه و باز هم به بخار و ….و

این یک چرخه ی تبدیلی هست ، یک چرخه ی فرگشتی و ما نمی تونیم بگیم “تکامل” در کدام یک از سطح های تغییر و گونه گون شدن چرخه ی مورد نظر اتفاق افتاده. (حتی میتونه این وسط مسطا به جای تکامل تناقص اتفاق بیفته)

*         *          *

کمی جلوتر…،از  پارادکس دو واژه ی “فرگشت” و “تکامل” پیرامون انسان چند نمونه بنوییسیم.

1- انسان در ملیون ها سال قبل  آرواره های قوی تری نسبت به انسان امروزی داشته ، انسان با همین دندان و دهان سخت پوست ترین گیاهان رو خورد میکرده ، و  همچنین “انسان سایان” دیگر رو می دریده و خام خام می خورده (شاید جمله ی جیگرتو خام خام بخورم از همون زمان شکل گرفته) ،. . . اما همان انسان امروزه دهان نرم تری داره ، و حتی یه تیکه بربری خشک رو هم نمی تونیم خورد کنیم ، چه رسیده به  گیاهان سخت پوستی مثل نارگیل و گردو .

2- ماهیچه های گوش که توانایی چرخش را به وجود می آورده به مرور ضعیف شد از کار افتاد و ای بسا در آینده ناپدید بشود. و تقریبا انسانی رو نمی بینیم که توانایی چرخاندن گوش ها به سبک دیگر حیوانات رو داشته باشه. و یا انگشت کوچک پای انسان که به مرور زمان در حال حذف شدن هست . . . من فکر میکنم همینجوری پیش بریم شاید در نسل هزارم  به موجوداتی نرم تن تبدیل بشیم!!!

با استثنا برای هوشمندتر شدنِ انسان.  در زمینه های فیزیکی در حال تحلیل رفتن هستیم.  و البته به دلیل تدریجی بودن و همگانی بودن ،این تغییرات قابل لمس نیست و از سویی هوشمندتر شدن و مسلح شدن انسان به دانش و علوم تاثیرات سوء تحلیل های فیزیولوژی را بی اثر می کند .

نمونه های دیگری را هم میتوانیم در طبیعت و  کهکشان ها رصد کنیم که کامل شدن در مسیر حرکتی آن ها جریان ندارد.  با این دو نمونه طولانی و به ظاهر بی ربط میخواستم  اینو بگم که واژه ی “تکامل” برای  تشریح نظام کائنات بی معنا هست ، این یک “گونه گون” شدن و از حالتی به حالت دیگر رفتن هست ،… البته میتونه تکامل هم باشه . اصراری ندارم که نظام آفرینش در حال “تکامل” و “کامل” شدن نیست 🙂

بنا بر این بهترین معادل برای Evolution و تطور واژه ی “فرگشت” هست که  داریوش آشوری ارائه داده ،واژه ایی که بار اخلاقیِ مثبت یا منفی نداره.

18 Responses to “آیا فرگشت همان تکامل است؟!”

  1. کیوان said

    داش جوات
    از نوشته‌ات خوشم آمد. درست است کلمه «تکامل» بار ارزشی دارد و برای نامگذاری فرآیندی که گاه به حذف بخش یا بخشهایی از ویژگیهای یک موجود زنده منجر می‌شود، مناسب نیست.
    آقا راستی کجایی؟ دوباره غیبت صغری داری؟

  2. درود به کیوان خان
    والا هم هستیم هم نیستیم

    رفقا گفتن حالا کِ بازار کساد هست یِ سر بریم شمال هم فال هم تماشا
    دنگ به دنگ باغ اجاره کردیم ببینیم آخر سال بهمون پرتغال و کیوی میده ببریم بفروشیم یه پولی دربیاریم

    این دخلو خرج نمیزاره راحت زندگی کنیم
    زن نگرفتیم که بتونیم آزاد زندگی کنیم
    اما خوب نمیشه 😦

  3. رهاورد said

    جواتی همیشه دوست داشتم وبلاگت رو بخونم اما آدرسش رو نمی دونستم. تااینکه چند روز پیش یه لینک داده بودی همین بازی دوسر باخت. تکامل بحث جالبیه که من هیچوقت ازش سیر نمی شم. یادمه وقتی دبیرستانی بودیم کتاب زیست این مطلب رو خیلی قشنگ توضیح داده بود نمی دونم هنوز هم هست توی کتابها یا نه.حتی توی دانشگاه هم ما واحدش رو داشتیم اما شنیدم که بعدا ورش داشتن (احتمالا به تبعیت از بقیه کشورهای اسلامی). خوبیش اینه که تو ایران حداقل با این موضوع مخالفت نمیشه. اما تو کشورای عربی حتی تحصیل کرده هاشون این موضوع رو قبول ندارن. میگن چون قرآن گفته خدا در 6 روز همه رو آفرید پس تکاملی هم نیست.

    • کیوان said

      رهاورد عزیز
      جالبه که در دوران ج. بوش پسر در بعضی ایالتهای محافظه کار (مثل کلورادو) جبهه بسیار خشنی بر علیه معلمین و اساتید زیست شناسی تشکیل شد، تا از تدریس «فرگشت» در دبیرستانها جلوگیری شود.تا حدی که بعضی به فکر مهاجرت به ایالات دیگر و حتی به کانادا افتادند!
      از برنامه‌های وعده داده شده توسط سارا پیلین (نامزد معاونت ریاست جمهوری در 08) تدریس «آفرینش» در کنار هر مبحثی که «فرگشت» را مطرح می‌کرد؛ بود.
      فراموش نکنیم ایالات متحده هنوز یکی از دینی ترین جوامع دنیاست.
      جواتی تو رو به «فرگشت» قسمت می‌دم یه فکری برای کامنتهای من بکن این سومیه.

      • رهاورد said

        آره آمریکا از خیلی از جهات شبیه ایران هست یکی همین دیندار بودن مردمش هست. استرسی هم که اونجا هست مثل ایرانه. کاملا متفاوت هست با مثلا کانادا.

    • رهاورد
      خیلی ممنون
      البته وبلاگ نویس نیستم
      در اصل کامنت نویس هستم

      😀

  4. رهاورد said

    “یکی از آرزوهام پالایش و پاکیزه شدن زبان گفتاری و نوشتاری فارسی هست”…
    +++

  5. vasat piaz said

    گفتم دست خالی‌ نیام خدمتتون

    به به چه خونه قشنگی‌

    داری سر و سامون میگیری ، دیگه وقتشه

    مبارکه، داش جوات جان

    • vasat piaz @

      آخ کی بشه مآم سروسامون بگیریم 🙂

      آقا ما همیشه از این مسترینگ های شما استفاده میکنیم
      راستی نظرت در مورد موسیقی اینسترومنتال چیه؟
      یه کنسرت از سیکرت گاردن هست خیلی دنبالش گشتم ، یه لینک با کیفیت در وب از اون هست تقریبا هفت گیگ
      منتها هرچی میگردم لینکاش خرابه ، ظاهرا به خاطر کپی رایت حذف شده
      نگاه کن بد نیست ، من که خیلی حال می کنم

      این شماره یک

      اینم دو

  6. کیوان said

    رهاورد عزیز
    جالبه که در دوران ج. بوش پسر در بعضی ایالتهای محافظه کار (مثل کلورادو) جبهه بسیار خشنی بر علیه معلمین و اساتید زیست شناسی تشکیل شد، تا از تدریس «فرگشت» در دبیرستانها جلوگیری شود.تا حدی که بعضی به فکر مهاجرت به ایالات دیگر و حتی به کانادا افتادند!
    از برنامه‌های وعده داده شده توسط سارا پیلین (نامزد معاونت ریاست جمهوری در 08) تدریس «آفرینش» در کنار هر مبحثی که «فرگشت» را مطرح می‌کرد؛ بود.
    فراموش نکنیم ایالات متحده هنوز یکی از دینی ترین جوامع دنیاست.

  7. کیوان said

    رهاورد عزیز
    جالبه که در دوران ج. بوش پسر در بعضی ایالتهای محافظه کار (مثل کلورادو) جبهه بسیار خشنی بر علیه معلمین و اساتید زیست شناسی تشکیل شد، تا از تدریس «فرگشت» در دبیرستانها جلوگیری شود.تا حدی که بعضی به فکر مهاجرت به ایالات دیگر و حتی به کانادا افتادند!
    از برنامه‌های وعده داده شده توسط سارا پیلین (نامزد معاونت ریاست جمهوری در 08) تدریس «آفرینش» در کنار هر مبحثی که «فرگشت» را مطرح می‌کرد؛ بود.
    فراموش نکنیم ایالات متحده هنوز یکی از دینی ترین جوامع دنیاست.
    آقا جوات وبلاگ کاپیتان (گوش و چشم شیطان کور و کر) با ما سر صلح آمده حالا نوبت وبلاگ شماست که کامنتهای منو تف ‌می‌کنه.

    • درود به کیوان خان
      این وبلاگ به گور پدرش خندیده کِ بخواد همچی غلطی بکنه

      نمی دونم وردپرس چه مرضی داره
      احساس میکنم با آی پی هایی که از طریق پراکسی یا وی پی ان ولید میشه مشکل داره
      شما اینبار بدون درج ایمیل کامنت بنویسید شاید افاقه کنه.

      خودمم امروز برای کاپیتان کامنت نوشتم اما رفت داخل حندق بلا
      به هر حال شرمنده

  8. رهاورد said

    جالبه که مولوی که خیلی قبل تر ازدوران این مباحث زندگی میکرده شعرهایی داره که کاملا داره این قضیه رو تشریح میکنه . حالا من نمی دونم آیا واقعا منظورش همین قضیه بوده؟ اما خیلی قشنگ گفته:
    آمده اول به اقليم جماد وز جمادي در نباتي افتاد
    یا مثلا:
    از جمادي مردم و نامي شدم وز نما مردم ز حيوان سرزدم

    مردم از حيواني و آدم شدم پس چه ترسم كي ز مردن كم شوم

    حمله ديگر بميرم از بشر تا بر آرم از ملائك بال و پر
    این بیت آخر رو که میخونم فکر می کنم اون که تا اینجاش رو میدونسته پس حتما بعد از اینش رو هم درست گفته. اون بیت آخر چه معنی میتونه داشته باشه. البته مطمئنم که این بیت آخر عرفانی نیست. من از مولوی خوشم میاد چون اصلا شعراش عرفانی نیست . به نظر من عرفان یعنی توهم. یه شعر دیگه هم داره که الان نمی تونم پیداش کنم . اونم دقیقا همین موضوع رو تشریح میکنه.

    • من یکی از دوستداران مولوی هستم
      مولانا چندصد قدم یا چندین قم از روزگار و زمانه ی خودش جلوتر بود
      سرودن و سرایش برای مولانا هدف نبود ، وسیله ایی بود برای نشان دادن کفِ دریای درون.

      اما در این زمینه با مولانا همداستان نیستم
      من نشانه ایی مبنی بر تکامل نمی بینم
      گونه گون شدن و حرکت از حالتی به حالت دیگر در کائنات رو میبینم ، اما واقعا نشانه هایی مبنی بر متعالی شدن در مسیر حرکتیِ گونه گون شدن نمی بینم.
      بیشتر یک جور بی نظمی و بی هدفی رو می بینم

      کاوشگر کنجکاوی تصاویری رو به زمین ارسال کرده مبنی بر وجود آب در مریخ نه امروز نه دیروز
      بین سه تا چهار ملیارد سال قبل
      عدد به این صورت هست
      3 000 000 000
      شاید این مسیر در 7 یا 8 ملیارد سال قبل در مریخ اغاز شده باشه
      تک سلولی ها و سپس پیوند تک سلولی ها و به مرور حیات جنبش حرکت
      لایف ایز میریکل
      بعد موجود هوشمندی در مریخ شکل گرفته زندگی کرده توهم خود محور بینی رو به دست اورده ، شاید اونا هم صاحب مولانا شده باشن به تکنولوژی رسیده باشن و بعد در اوج هدف مند دیدن کائنات با یک شهاب سنگ سرگردان و بی هدف رها شده برخورد کرده باشن
      دود شدن محو شدن نابود شدن با این توهم که در حال تکامل بودن
      نه ..نه
      برای من تفوات بسیاری هست بین تکامل و گونه گون شدن یا همون فرگشت و یا تطور

      من در دنیای فرگشت با اجبار تا این لحظه تسلیم تفسیری هستم که سهراب سپهری ارائه
      داده ، اونجایی که میگه

      کار ما نیست شناسایی راز گل سرخ – کار ما شاید این است که در افسون گل سرخ شناور باشیم…

      از ناچاری این تفسیر رو قبول کردم تا دیوانه نشم
      😕
      :)”

      • رهاورد said

        منظورمن این بود که مسیر جماد به گیاه وبعد به حیوان و انسان توی گذر زمان رو اون زمانی که هنوز همچین نظریه ای مطرح نبوده خیلی زیبا در قالب شعر گفته. البته من هم به هدف دار بودن سیستم اعتقادی ندارم اما نظم رو می بینم . همه چیز بر اساس قوانین طبیعت هست .
        در ضمن ببخشید که کامنت های من خیلی در ادامه پست نبود.

  9. رهاورد said

    از جمادي مردم و نامي شدم *** وز نما مردم ز حيوان سرزدم

    مردم از حيواني و آدم شدم ****پس چه ترسم كي ز مردن كم شوم

    حمله ديگر بميرم از بشر**** تا بر آرم از ملائك بال و پر

  10. رهاورد said

    آمده اول به اقليم جماد***** وز جمادي در نباتي افتاد

  11. هُ . . . هُ … هِ . . . هِ
    عجب کامنتدونیه خریه خداوکیلی
    به احمدی نژاد گفته زِکی
    کامنت خودمو هم قورت داد 😆
    برای رهاورد کامنت نوشتم رفت داخل اسپام . . .
    . . . . دوباره مجبور شدم برم آزادش کنم

Leave a Reply

