گربه ی ولایتمدار

5 January 2013

چندماه قبل بودا ، آسِدعلی رفته بود خراسون …..، و گفت آقا کنترل مُنتُرل جمعیتو بیخیال بشید و تا میتونید بچّه پس بندازید ،…. ، من فکر میکنم اولین گروهی که به فرمایشات معظم له لبیک گفتن گربه های محله ی ما بودن … همچی از اون موقع تا حالا جمعیتشون چندبرابر شده ، از خرپشته و حیاط بگیر تا راه پله ی آپارتمان ها و کوچه هویجوووری دو پشته گربه جمع شده ، همشونم کوچولو موچولو معلومه نونهالن …. خیلی هم خود کفا و مستقل هستن ، خودشون خرج خودشونو از داخل کیسه زباله ها پیدا میکنن.  . . .

واقعا باید به بصیرت گربه های محله آورین گفت

.

آورین . . . آورین … طیب الله

7 Responses to “گربه ی ولایتمدار”

  1. کیوان said

    ای کبک خوش خرام که خوش می‌روی به ناز
    غره مشو که گربه زاهد نماز کرد
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.
    *در بعضی نسخ : نماز!

    • اینارم من الان سرچ کردم به دست اومد

      .
      “ای کبک خوش خرام کجا می روی ،بایست”

      “ای کبک خوش خرام که خوش میروی ،بایست”

      “ای کبک خوش خرام کجا می روی به ناز؟”

      اینارم من الان سرچ کردم و دیدم ،

      اینجا
      http://www.1doost.com/hafez/133.htm
      متن اونیه که شما گفتی ، اما شخصی که متن رو خونده چیز دیگه میگه
      .
      البته سند ،رفرنس و حجت ما در زمینه ی کتاب و ادبیات شما هستی 🙂

      • کیوان said

        داش جوات دمت گرم که دقیقی
        راست است در نسخه های قدیمی تر که بیشتر مبنای تصحیح قرار می گیرند همان “بایست” آمده. اما من مقاله ای خوانده ام که متاسفانه هیچ چیزی از مشخصات آن به یادم نمی آید ولی بحثی بود راجع به اجتهاد مصحح بر اساس شناخت از ذوق و سلیقه حافظ, که بخصوص به همین بیت و همین کلمه اشاره داشت. و اینگونه بود که من هم این یکی را به خاطر سپردم.

  2. کیوان said

    آخ آخ جوات جان شرمنده:
    غره مشو که گربه “زاهد” نماز کرد!
    لطفا خواهش می‌کنم خودت درستش کن، چون در غیر اینصورت من از غلط نوشتن شعر حافظ احساس بدی خواهم داشت.
    ….
    البته اگه حالش رو داشتی این «می» بیچاره رو هم بالاخره اون بالا سر جاش بذار:
    سخت «می»گیرد جهان بر مردمان سخت کوش!

    • درود به کیوان خان
      خیلی ممنون ، اصلاح کردم
      سخت می گیرد جهان بر مردمان سخت کوش

      • کیوان said

        به به! بالاخره یادداشتهایم در اینجا بدون تایید پذیرفته می شود!
        بر این مژده گر جان فشانم رواست!
        ضمنا یادم است قبلا هم در لفافه و با صدای درگوشی راجع به این “می” اضافه توضیح داده ام, چون مسموع نشد این بار با صدای بلند گفتم.
        ببخشید خاطر شما عزیز است و خاطر حافظ عزیزتر.
        این بود که این اشتباه را هیچ جوری نمی شد تحمل کرد.

      • کوتاهی از من بود ، یادم هست قبلا فرموده بودید
        میدونی چیه کیوان خان ، من از نوشتن سلیس و روان و بدون غلط دستوری و املایی خیلی خوشم میاد
        اما اینم کوتاهی میکنم
        دوست داشتم برم یاد بگیرم
        اما احساس میکنم دیگه از سن یادگیریم گذشته
        یه سری از یادنگرفته ها دیگه فصلش گذشته
        گذشته
        😦

Leave a Reply

